Retningslinjer for tildeling av trygghetsalarm:
- Tildeling av trygghetsalarm skjer ut fra en totalvurdering av hvilken nytte søkeren kan ha av alarmen. Det må søkes på kommunalt søknadsskjema.
- Ei gruppe ansatte i hjemmesykepleien har ansvaret for opp montering og oppfølging ved evt tekniske utfordringer.
Følgende søkergrupper prioriteres:
" Personer med kroniske sykdommer som medfører nedsatt førlighet og som ved fall gjør det vanskelig å komme seg opp igjen."
" Personer med kronisk sykdom som hindrer en i å bruke vanlig telefon.
" Sterkt bevegelseshemmede - rullestolbrukere.
" Personer med falltendenser.
" Andre med akutt behov for hjelp.
" Forebygge innleggelse i institusjon.
Ved tildeling vil aleneboende bli prioritert.
Ved tildeling bør søker være orientert om tid og sted.
Ved tildeling av trygghetsalarm må 2 -3 kontaktpersoner oppgis, som kontaktes ved utøst alarm.
Kostnader:
Den som blir tildelt en trygghetsalarm etter disse kriteriene, betaler en leieavgift pr mnd til Tolga kommune. Avgiften er fastsatt av kommunestyret. Kommunen er ansvarlig for alt utstyr og driften av systemet
Annet:
Trygghetsalarmen er kommunens eiendom.
Tildelingen kan skje for en tidsbegrenset periode. Tidsbegrensningen angis i vedtaket.
Tjenestebeskrivelse:
Trygghetsalarm er ingen lovpålagt tjeneste som kommunen skal yte, men Tolga kommune har denne tjenesten.Trygghetsalarm er et varslingssystem for hjemmeboende som har behov for direkte tilkalling av hjelp til hjemmet og som kan ha nytte av den ekstra trygghet det er å vite at et «enkelt trykk på knappen» kan sikre bistand til hjemmet hvis noe skulle inntreffe. Det er mulighet for å koble opp andre velferdsteknologiske sensorer ut ifra brukers behov. Tolga kommune anser trygghetsalarm å være et lavterskeltilbud som med små kostnader kan nå fram til mange. Ved tildeling av trygghetsalarm vil det bli montert en innbruddssikker nøkkel boks ved inngangsdøra, slik at hjemmetjenesten kan låse seg inn når det er nødvendig.