Sjølbetjening

Tolga kommune har flere sjølbetjeningsløsninger for deg som innbygger. Dette er et prioritert område og flere løsninger vil komme på plass etter hvert. Her er våre løsninger pr. i dag:

Booking av saksbehandler og kulturhus

Du kan sjøl booke tid hos saksbehandler og reservere rom i Tolga kulturhus-Vidarheim. Dette gjør via nettsiden vår: 

Booking saksbehandler - Hovedportal (tolga.kommune.no)

Tolga kulturhus-Vidarheim - Hovedportal

Vi håper dette vil gjøre det enklere for deg som innbygger i Tolga kommune både å få tid til en prat hos saksbehandler og å benytte de gode mulighetene Tolga kulturhus-Vidarheim har å by på.

Bookingsystemet ble til som en del av strategien med at servicetorg og bibliotek skal slås sammen til et innbyggertorg. Vi tror bookingsystemet vil gjøre det enklere for innbyggere i Tolga å få hjelp og håper dere vil bruke systemet. Innbyggertorget har åpent som før og er klar til å hjelpe hvis det er behov for det.

 

MinEiendom

På siden MinEiendom finner du all relevant informasjon knyttet til din eiendom i Tolga kommune.

I MinEiendom finner du blant annet informasjon om:

  • Kommunale gebyrer
  • Feiing/branntilsyn
  • Renovasjon
  • Kart
  • Tinglyste heftelser
  • Ufakturerte gebyrer

Du finner også en meldingstjeneste om det er noe du ønsker å melde fra om til Tolga kommune. På MinEiendom finner du svar på dine spørsmål uavhengig av kommunens åpningstider. MinEiendom er tilgjengelig hele døgnet på alle digitale plattformer.

Du finner alt dette på MinEiendom sin egen nettside.

Min kommune/ Min side

Min kommune finner du tjenester og informasjon som gjelder deg. Her kan du finne brevene du har fått fra oss, informasjon fra Skatteetaten og nasjonale tjenester. Dette het før Min side og fungerer nettopp som det (en samling av tjenester til deg som innbygger).

Flere tjenester vil etter hvert komme til. 

Hvordan logge inn med elektronisk id:

For å få tilgang til Min kommune, må du logge deg inn via ID-porten med en av disse innloggingsmetodene:

  • MinID
  • BankID
  • BankID på mobil
  • Buypass
  • Commfides

 

Noen av tjenestene og informasjonen på Min kommune kan inneholde sensitive personopplysninger. Hvis du har logget deg på med MinID får du ikke se disse detaljene. Hvis du prøver å åpne en detaljside som inneholder sensitive personopplysninger, vil du bli bedt om å logge deg på på nytt med et høyere sikkerhetsnivå (for eksempel BankID).

Les mer om de ulike innloggingsmetodene og hvordan du kan bestille dem her. 

eDiaolog

Send oss brev og dokumenter med eDialog

Tolga kommune har tatt i bruk eDialog. Med dette kan du trygt sende oss brev og dokumenter elektronisk selv om de er unntatt offentlighet.

​Mange sender oss e-post i dag. Det kan være en usikker kanal fordi den kan hackes, e-poster kan stoppes i spamfilter og saksbehandleren du sender til, kan være borte lenge. Vi anbefaler derfor flest mulig å bruke eDialog når de skal sende noe til Tolga kommune, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

ID-porten

For å sende oss post via eDialog, klikker du på denne lenken. Første skritt etterpå, er å autentisere deg ved hjelp av ID-porten, enten bankID, bankID på mobil, minID, Buypass ID eller Commfides. Når du har logget deg inn, fyller du i skjemaet og laster inn eventuelle vedlegg i form av pdf-filer. NB! Skal du sende inn stillingsbekreftelse (at du takker ja/nei på tilbud om stilling i Tolga kommune) må du signere, scanne inn/ta bilde av og laste opp dette som et vedlegg!

Slik fyller du ut skjemaet

  • Velg om du er privatperson/innbygger eller om du representerer en virksomhet.
  • Obligatoriske felt er merket med *
  • I tittelfeltet er det fint om du oppgir saksnummeret ditt hvis du sender oss noe i forbindelse med en sak som allerede pågår, for eksempel 18/345.
  • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Hvis du sender med vedlegg, legges det du skriver i kommentarfeltet inn som vedlegg til forsendelsen din i sak- og arkivsystemet vårt.
  • Når du klikker på Send forsendelse, krypteres brevet ditt og sendes direkte inn i sak- og arkivsystemet.
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post.

Egne skjemaer

OBS! Du skal ikke bruke eDialog dersom Tolga kommune har elektroniske skjemaer til formålet, for eksempel søknad om barnehageplass, SFO, søknad på stilling etc. Alle skjemaene våre, finner du under skjema på hjemmesida vår.

Skjema

På denne siden finner du en alfabetisk oversikt over skjema:

Skjema

Innbyggertorget  i Tolga kommune

Har du spørsmål om de sjølbetjente løsningene eller digital post fra Tolga kommune, ring telefonnummer 624 96 500 eller send e-post til: postmottak@tolga.kommune.no

Når kan du ringe?

  • Mandag til fredag, kl 10.00-14.00

Hvordan logge inn med elektronisk id:

For å få tilgang til de sjølbetjente løsningene, må du logge deg inn via ID-porten med en av disse innloggingsmetodene:

  • MinID
  • BankID
  • BankID App
  • Buypass
  • Commfides

Noen av tjenestene og informasjonen på Min side kan inneholde sensitive personopplysninger. Hvis du prøver å åpne en detaljside som inneholder sensitive personopplysninger, vil du bli bedt om å logge deg på på nytt med et høyere sikkerhetsnivå (for eksempel BankID).

Les mer om de ulike innloggingsmetodene og hvordan du kan bestille dem her

Oppdater kontaktinformasjon:

Når du har registrert deg i Kontakt- og reservasjonsregisteret, kan du få viktige brev og påminninger fra stat og kommune digitalt. Sjekk at du er oppført med korrekt mobilnummer og e-postadresse i Kontakt- og reservasjonsregisteret. Stat og kommune bruker kontaktinformasjonen som du har registrert i Kontakt- og reservasjonsregisteret når de skal varsle deg elektronisk om vedtak og annen viktig informasjon. Det er viktig at du har lagt inn riktig mobilnummer og/eller e-postadresse.