Ordførerkjede i Tolga: Forankret i fortid, nåtid og fremtid!

Kunstner: Cecilie Hveding

Ordførerkjedet for Tolga er designet og utført av gullsmed Cecilie Hveding, på oppdrag fra Tolga-Os Sparebank i perioden 2021-2022. Ordfører Bjørnar Tollan Jordet mottok gaven som en overraskelse, etter «hemmelig produksjon», i anledning Tolga Os Janitsjar sin nyttårskonsert i Tolga kulturhus den 14. januar 2023.

Tolga har nå et vakkert ordførerkjede, som speiler kommunens historie, fremtid og nærhet til natur og elementene. Tusen takk til Cecilie for et vakkert kjede med tanke bak! Her får du en liten innføring i de ulike elementenes historie, og kunstnerens tanker om symbolikk og utførelse.

Ordførerkjedet i Tolga

1. Våpenskjoldet i sølv med emaljering og forgylling

Dagens kommunevåpen i sølv med emaljering/forgylling symboliserer hytteklokka fra smeltehytta på Tolga.

2. Knapper av messing/bronse
Kunstner: Cecilie Hveding

I kjedet finnes tre typer knapper i messing og bronse i små størrelser. Mønstrene ble kopiert av avdøde Gunhild Rønning, etter originaler funnet på gården Rønningen i Vingelen, der hun og Per

Rønning bodde. Ett av mønstrene ble brukt til Tolga-genseren, designet av Gunhild. Den siste og store messingknappen etter Gunhild Rønning, i tilsvarende mønster, ble gitt som gave fra Erna N. Hagen i Vingelen. I alt 12 stk. bronse og messingknapper er brukt i kjedet.

• Bronse er en legering av kobber, sink og tinn.
  • Messing er en legering av kobber og sink.
  • Kobber (Cu), Sølv (Ag), Gull (Au), Sink (Zn) og Tinn(Sn) er alle grunnstoffer.

Knappene er elementer fra folkets/bosetternes bekledning fra tidligere tider, men som også brukes i dag, blant annet i Tolga-genseren. Bosetting i Vingelen og delvis spredt bosetting rundt i kommunen, startet før bosettingen i Tolga sentrum. Verket på Røros, og etablering av Smeltehytta på Malmplassen på Tolga, satte fart på utviklingen av industristedet Tolga.

3. Knapper i 925 sølv med noen innslag av kobber/sølv
Kunstner: Cecilie Hveding

Tilsvarende gammelt knappemønster fra Gunhild Rønning er utført i knapper av sølv i kjedet. Disse ble laget i to størrelser med filigran som tvunnet sølvtrådkant og sølvkule på kruse, eller annen symboldekor, i midten.  Håndlaget knappefeste på undersiden, av sølvplater og sølvtråder. Slaglodd nr 1.

4. Symboler og knapper i to forskjellige størrelser
Kunstner: Cecilie Hveding

Symboler knyttet til Malmplassens historie og nåtidens kraftutbygging for Tolga gir forankring i både fortid og fremtid. De kjemiske symbolene for kobber (Cu) på kobberknapp, og vann (H2O) på sølvknapp, symboliserer historien om smelteverket, med kraften fra Toljefossen, samt Glomma som grunnlag for dagens kraftproduksjon i Tolga. Én av knappene har også et sikksakk-mønster laget i fintsølv, med kobber som bunnplate. Dette som symbol på kraft og kraftutvinning. En liten selvstendig ring av tykk kobbertråd ble laget som et symbol for Circumferensen, - verdensarven rundt Røros Bergstad, som Tolga er en del av.

5. Tolga-granittstein fattet inn i firkanttråd av 925 sølv
Kunstner: Cecilie Hveding

Små steiner fra Olaberget egnet seg naturlig til innfatninger uten sliping av steinene. 5 stk ble tatt i bruk. Disse ble fattet inn i 925 sølv firkantråder, tilpasset til hver enkelt stein.

6. Steinmur/gråstein og Slaggstein fattet inn i firkant tråder i 925 sølv
Kunstner: Cecilie Hveding

Naturlig uslipt Steinmur/gråstein og slaggstein i små størrelser, fra Malmplassen i Tolga sentrum. Gråsteinen ble brukt til grunnmur under husene, og til elvekantene mot Glomma. Slaggstein er avfallet etter utvinning av kobberet på Malmplassen. En av slaggsteinene har litt grønn irret farge av kobber på seg. 3 stk. av hver ble brukt. Fattet inn i 925 sølv firkantråder, tilpasset hver enkelt stein.

7. "Juvel" med stein
Kunstner: Cecilie Hveding

For "Juvelen" ble det valgt en grønn oval stein, Amazonitt, fattet inn i 22 karat gull, inklusive 6 gullkuler i 24 karat rent gull. Loddet på 925 sølvbunn med gullslaglodd. På baksiden av steinen er det saget ut et tre for å symbolisere den grønne skogen - "toljen", - hvor navnet Tolga stammer fra. Den grønne steinen er i tolje-skogens farge. Skogen var avgjørende for etableringen av Malmplassen på Tolga, og var dermed "gull verdt"!

8. Gammel støpt messingklokke
Kunstner: Cecilie Hveding

Denne ligner klokkemotivet på kommunevåpenet. Etter mange forespørsler fant auksjonarius Ola Rye en messingklokke i passende størrelse. Klokken ble gitt som gave, uten å vite hva den skulle brukes til. Den er festet nederst på ryggsiden, og vil klinge når ordføreren bærer kjedet. Et artig og originalt innslag, som kan hektes av ved for mye klokkeklang. Messingklokken skal symbolisere originalklokken fra Tolga smeltehytte, som henger på Sætersgården på Tolga. Kopi av klokken finnes på Kommunehuset.